„Cirkuliacijos“ programa: cirkas dėmesį prikaustys triukais, asmeninėmis istorijomis, humoru ir rimtomis temomis

„Cirkuliacijos“ programa: cirkas dėmesį prikaustys triukais, asmeninėmis istorijomis, humoru ir rimtomis temomis

„Šiuolaikiniu cirku galima papasakoti viską, išgirsti jo kalba pasakojamas istorijas, kurias išjaučia ir perduoda menininkai. Savo talentu jie pralaužia bet kokias ribas“, – sako šiuolaikinio cirko festivalio „Cirkuliacija“ organizatoriai. Kokias istorijas pasakos menininkai šiemet? Programa – įvairi, o cirko spektaklius pristatys skirtingų šalių kūrėjai.

Tarptautinis šiuolaikinio cirko festivalis „Cirkuliacija“ kasmet į įvairius Lietuvos miestus atveža unikaliausius kūrėjus, kurių spektakliai atitinka pasirinktą metų temą. Šiemet  tai – „Biografijos“.

Šeši spektakliai bus pristatyti net septyniose skirtingose vietose ir suteiks galimybę pamatyti, kaip skirtingai šiuolaikinis cirkas gali kalbėti apie asmeninius išgyvenimus. Pasirodymai vyks Vilniaus centre, Naujojoje Vilnioje, Kaune ir Kauno rajone, Šiauliuose, Elektrėnuose bei Tauragėje, kur nuskambės šešios skirtingos cirko menininkų istorijos, iš kurių – net trys premjeros.

Skraidantys neįgaliųjų vežimėliai, ankšta stiklinė dėžutė

Pirmąjį festivalio savaitgalį atidarys spektaklis „Anchored in Air“ iš Jungtinės Karalystės. Novatorišką oro akrobatikos spektaklį pristato „Head Over Wheels“ – cirko ribas plečianti akrobatų trupė, jungianti negalią turinčius ir jos neturinčius menininkus.

Debiutinis jų spektaklis pakvies į skraidančių neįgaliųjų vėžimėlių, garsinio vaizdavimo ir gravitacijai nepaklūstančios akrobatikos pasaulį, jungiantį cirką, šokį, tekstą ir gyvą muziką.

Vienas iš menininkų turi judėjimo negalią, o tai lėmė pagrindinį spektaklio tikslą – padaryti jį kiek įmanoma labiau prieinamą visoms žmonių grupėms. Be gyvos muzikos, kurią atliks patys menininkai, spektaklis bus ir apibūdinamas žodžiais – tai skiriama žmonėms, turintiems regos negalią. Neregiai prieš spektaklį kviečiami į touch-tour, kurio metu galės pajausti dekoracijas, kostiumus, pabendrauti su atlikėjais ir taip patirti šiuolaikinį cirką.

 

Dar vienas pirmojo savaitgalio spektaklis – atlikėjos iš Brazilijos Alice Rende darbas „Fora“. A. Rende monospektaklis sujungia dvi lankstumo ir iliuzionizmo praktikas: enterologiją (meną sulankstyti visą kūną į aiškiai per mažą dėžę) ir eskapologiją (meną išsivaduoti iš pančių). Nepaisant efektingų technikų, spektaklio metu žiūrovas patirs sapnišką, klaustrofobišką ankštumo jausmą.

Plastinė akrobatika, angliškai vadinama contortion, į lietuvių kalbą verčiama kaip „kaučiukas“. Tai – didelio lankstumo disciplina, kurią atlikėja iš Brazilijos įspraudžia į ankštą stiklinę dėžutę, taip siekdama papasakoti daugeliui atpažįstamus klaustrofobiškus išgyvenimus, kai aplinkos spaudimas lemia psichologinę ir fizinę žmogaus sveikatą.

 

Šis darbas įvertintas dar iki premjeros – spektaklis „Fora“ tapo Europos cirko autorių platformos „Circusnext“ laureatu. Spektaklis graibstomas įvairių Europos festivalių, tačiau A. Rende su malonumu prisimena, kaip 2018 metais kartu su lietuvių menininkais kūrė pasirodymą balkonams ir nuo to laiko palaiko ryšius su „Cirkuliacijos“ festivaliu.

Kūno, rūbų ir oro akrobatikos įrankių transformacija

Antrąją festivalio savaitę bus pristatytos dvi premjeros. Pirmoji pateiks šiuolaikinę interpretaciją ir retai kada spektakliuose naudojamą discipliną – transformaciją (angl. Quick-Change).

Spektaklis „Suddenly: and other ways to change“ yra vizualus transformacijos pojūčių tyrinėjimas. Kaip jaučiamės, kai mus užvaldo pokyčiai? Spektaklyje, pasitelkus magiją, cirką ir teatrą, nagrinėjama kaip vyksta nuolatinis senų savo sluoksnių nusimetinėjimo procesas, o jo esmė – tokias transformacijas lydintis sielvartas.

Nors disciplinos ištakos yra greitai ir efektyviai keičiamos suknelės ar kiti rūbai, menininkė Kerttu Pussinen  iš Suomijos nusprendė sulėtinti savo iliuzijas ir paversti tai pasakojimu apie savo kūno transformacijas. Jai baigus studijas medikai diagnozavo artrito formą, kuri kėlė skausmą dirbant savo darbą. Vėliau įvyko malonesnė, tačiau taip pat akrobato kūną paveikianti transformacija – nėštumas.

Spektaklis 2022–2023 metais buvo nominuotas „Circusnext“ programoje.

Motinystė lėmė ir antrosios savaitės premjeros specifiką. Cirko menininkė iš Kroatijos Dora Komenda spektakliui „Konstrukt“ sumeistravo tris specialiai sugadintus aparatus, kuriais lipant esi pasmerktas nukristi. Tačiau ant jų tenka lipti vėl ir vėl.

Šis juodojo humoro prisodrintas kūrinys virto D. Komendos režisūriniu debiutu – pastojus buvo pakviestos trys menininkės, iš kurių kiekviena specializavosi savajame sugadintame aparate. Toks pokytis pasirodė naudingas visoms pusėms, tad režisierė prisiminė savo architektūrinį išsilavinimą ir sukonstravo precizišką ir estetiškai švarų šiuolaikinio cirko spektaklį.

Kritimas –  baisiausias įvykis, galintis nutikti scenoje cirko menininkui, o ypač akrobatui. Visgi spektaklyje „Konstrukt“ tai tampa centrine pasirodymo ašimi, tai spektaklis apie nesėkmę ir kovą su neteisingais pasirinkimais.

Pasirodyme naudojami oro akrobatikos įrenginiai yra nestabilūs, nesaugūs ir netinkami naudoti, tačiau personažai renkasi kvailai bandyti atlikti pasirodymą ir deda visas pastangas į jau pralaimėtą kovą, bet galiausiai susiduria su klausimu – kaip priimti nesėkmę?

Blynai ant scenos, klounada iš Meksikos

Paskutinę savaitę laukia dar viena premjera. Pirmoji profesionali Lietuvos šiuolaikinio cirko menininkė Monika Neverauskaitė po ilgų metų darbo su prancūzų cirko režisieriais ėmėsi savo pirmo autorinio kūrinio „A Mesure – Handle With Care“.

Kartu su italų menininke Elena Damasio lietuvių žiūrovams jau pažįstamu cyr‘o ratu jos ieško, koks galėtų būti sveikų santykių receptas. Kiek jame pavojaus, trapumo ir balanso reikia išlaikyti? Tai jos nagrinėja… ant scenos gyvai kepdamos blynus.

Vienas mieliausių Europoje cirko spektaklių nepaliks abejingų, juo labiau, kad matyti dvi moteris, kurios ne provokuodamos, o rodydamos pavyzdį kalba apie tarpusavio santykius yra retas reiškinys ne tik Lietuvoje.

 

Festivalį vainikuos viešnia iš Meksikos Gabriela Muñoz su retai pristatoma šiuolaikinio cirko atmaina – klounada. Spektaklio „Julieta“ pagrindinis personažas – visiems atpažįstama moteris, mama, močiutė.

Likusi viena namuose ji mėgina žongliruoti praeities prisiminimais, sveika (ir nelabai) gyvensena bei visiška vienatve. Vien judesiu kuriama poezija, išreikšta vienos geriausių pasaulyje klounių, kels nemažai klausimų apie pamirštus mūsų gyvenime žmones, tačiau dar labiau kels juoką. Būtent humoras ir linksmas požiūris į gyvenimą spektaklyje yra ramstis, neleidžiantis Julietai palūžti.

„Julieta – laisva, linksma, kūrybinga, išdidi ir flirtuojanti siela, dosni moteris, kuri mane daug ko išmokė apie gyvenimą“, – sako spektaklio „Julieta“ režisierė ir atlikėja G. Muñoz.

 

***

Tarptautinis šiuolaikinio cirko festivalis „Cirkuliacija“ vyks gegužės 30 – birželio 16 dienomis Vilniuje, Naujoje Vilnioje, Kaune, Lapėse (Kauno r.), Elektrėnuose, Tauragėje ir Šiauliuose.

Informaciją apie visą programą ir jos pristatymo laiką: www.cirkuliacija.lt. Bilietus į festivalį galite rasti www.bilietai.lt

Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba, Vilniaus miesto savivaldybė, Kauno miesto savivaldybė.